Як новачку розпочати кар’єру 3D-художника та одразу отримувати оплачувані замовлення.

Професія 3D-художника багатьом здається недосяжною, і не дарма її вважають складною: саме 3D-художник створює моделі віртуальних об’єктів, якими ми так активно користуємося. Наприклад, персонажі комп’ютерних ігор, елементи інтер’єру для дизайн-проєкту та інше.  

В українських вишах поки що немає спеціальності “3D-художник”, а додаткові курси можуть обійтися не менше, ніж навчання в дорогому закордонному університеті. За свідченнями представників професії, більшість навчаються самостійно.   

PRO Ідеї звернулися до 3D-художника Вітольда Сирового, щоб з’ясувати, як самоучці розпочати кар’єру та знаходити проєкти на фрілансі.

 

Вітольде, розкажіть про ваш шлях до професії 3D-художника

Я працюю з 3D-графікою з 2013 року, професійно з 2016. В індустрію цифрових розваг потрапив у 2012 році з професії “звичайного” 2D-художника, але якось не дуже складалося. Доводилося працювати не з тим, що самому хотілося, й робота була не про самовираження, а про виготовлення конкретного продукту в стислі строки. Робота “ручна” і коли малював не так, як самому хотілося, то наставало емоційне вигорання.

Вивчення тривимірних програм було сходинкою до більшої зарплати та інструментом, щоб прикрити недоліки в навичках, бути більш конкурентоспроможним на ринку.

 

Як працює 3D-художник?

У цілому сфера 3D дуже широка, тому підхід, набір програм та принципи будуть відрізнятися. Оскільки я в основному працюю з так званою “графікою реального часу”, тобто під мобільні та комп’ютерні ігри, тож буду розглядати процеси з цього боку.

В основному все починається з концепту скетчів, замальовок, якоїсь ілюстрації, від якої можна буде відштовхнутися, або з набору фотографій, з яких буде більш-менш зрозуміло, як має виглядати об’єкт. В обов’язки 3D-художника зараз входить додумування деталей, яких бракує на ілюстрації, витримування стилю тощо.

Спираючись на це зображення, робиться модель в таких програмах, як Maya, 3Ds Max, а при моделюванні треба зауважувати кількість трикутників, акуратність та рівномірність тривимірної сітки, як сама модель буде сприйматися на конкретній відстані тощо. Після цього робиться розгортка під текстури чисто технічний процес підготовки до створення текстурної мапи.

Без текстури модель просто “сіра”, не несе в собі інформації про матеріали (дерево, метал, скло, тощо) та не має кольорів чи інших зображень. Усе це створюється потім в окремій програмі, наприклад Substance Painter. 

3D-художник визначає різні матеріали на об’єкті, визначаючи його фізичні властивості, колір, блиск, працює з недосконалостями тощо. Процес створення текстури буде різнитися в залежності від стилістики проєкту звісно, що для більш “мультяшної” стилістики не підійдуть ті ж самі методи, що для реалістичної.

Якщо вибрати роботу в офісі, то графік стандартний 5\2, з 10 до 19, хоча у багатьох IT-компаніях можливо мати більш гнучкий графік, наприклад з 9 до 18, зі зсувом на пару годин тощо.

Карантин майже ніяк не зашкодив галузі, адже маючи чітке технічне завдання, абсолютно комфортно працювати віддалено. Тільки потрібно періодично виходити на зв’язок з менеджерами. Головне правильно планувати свій час.

Якщо говорити про фріланс, то графік абсолютно ненормований. Для того, щоб мати достатній заробіток, доводилося брати одночасно два-три проєкти та “жонглювати” ними, вибираючи собі час на перепочинок та інші справи.

Усе дуже залежить від проєкту, клієнта, вміння спілкуватися з ним та навичок планувати свій час, відтерміновувати дедлайни та ін.

 

Що найбільше мотивувало Вас стати 3D-художником?

В основному тут збіглося декілька пунктів: це і досить високооплачувана робота, і творчість, яка мене не виснажує. Я можу моделювати будь-які речі абсолютно не втрачаючи інтересу, на відміну від звичайного малювання, коли малюючи вази, фонтани, інтер’єри, тощо, з часом починалося емоційне вигорання й небажання працювати.

Методом проб та помилок, так сталося, що професія 3D-художника стала для мене моїм “Ікіґай”*. Все ще мрію як-небудь повернутися до живопису, але вже для себе, не намагаючись заробляти цим гроші. 

*Ікіґай — японське поняття, що означає відчуття власного призначення в житті. Ікіґай може являти собою хобі, професію або сім’ю.

 

З чого почалася кар’єра?

Перші замовлення були зі створення текстур для готових моделей, оскільки художній “бекграунд” дозволяє малювати від руки. Якось я просто сказав одному із своїх замовників, для якого робив скетчі, що ще працюю також і з 3D. 

Так я одразу отримав прості моделі для малювання текстури. Далі були роботи під 3D-друк, в основному статуетки героїв коміксів, але їх я почав робити під наглядом старшого товариша. Тут мені пощастило.

 

Як вивчитися на 3D-художника? 

Не бачу варіантів хорошої очної освіти. Сам викладав уроки як очні, так і онлайн знаю, наскільки це важко за три місяці навчити всього, що потрібно 3D-художнику для роботи. Це майже неможливо. 

Дуже багато речей приходить з досвідом, а для цього треба просто сидіти та робити. Тим більше, що завдання курсів не тільки навчити, а ще й виплекати спеціаліста, який зароблятиме. Запропонувати аудиторії курс, який буде йти рік чи більше, ще й не за всі гроші світу — надзавдання

Опцій, які зараз вирішує 3D-художник в процесі роботи – досить багато, багато програм, які потрібно знати\розуміти або курс буде перенасичений інформацією, і студентові буде дуже тяжко сприймати інформацію, або, навпаки, надається перевага практиці, через що не вистачатиме теорії.

Для початківця підійде будь-який курс, який йому по кишені, просто щоб почати заглиблюватися в індустрію, але треба розуміти, що рекламні лозунги, де пишуть про працевлаштування одразу ж після курсів насправді просто міф для більшості студентів. 

Також я бачу сенс в невеликих цільових курсах, які будуть направлені на конкретні сегменти професії, наприклад, створення текстур, моделювання під конкретні завдання.

 

Для освоєння цієї професії потрібен потужний комп’ютер?

Звичайно, що чим потужніша “машина”, тим приємніше та легше працювати. Якщо занадто не вдаватися в “залізло”, в якому я вже давно не розбираюся, то середня геймерська машина підійде, хоча можна починати працювати й з ноутбуком. 

Річ у тім, що в процесі роботи потрібно використовувати досить велику кількість програм, тому зручно, коли вони всі можуть бути відкриті паралельно, без втрачання швидкодії, а для цього потрібен хороший об’єм оперативної пам’яті.

У цілому є програми, які більше вимагають ресурсів процесора (Maya\ZBrush). Є й такі, які потребують більше ресурсу відеопам’яті: 3DCoat, Substance Painter. На слабкій машині теж реально працювати, але це буде набагато повільніше.

Свій домашній ПК я зібрав ще у 2016 році, до того працював на досить старих комплектуючих. Новий комп’ютер на той час мав майже найкращі запчастини, крім відеокарти, але зараз, у 2021-му, все ще почуваюся досить комфортно працюючи на ньому. Тому знову ж таки   “середнячка вистачить”. 

Також 3D-дизайнеру зручніше працювати з двома моніторами це справді та радість, від якої я вже не можу відмовитися.  

 

Якими здібностями потрібно володіти, щоб працювати 3D-художником?

Безперечно, знання комп’ютерних програм для 3D-спеціалістів виходить на перший план технічна сторона дуже важлива, без неї не буде нічого. На другому художні здібності: відчуття форми, композиція, робота зі світлом тощо, в залежності від стилістики та напрямку проєкту.

Можу точно сказати, що тривимірна скульптура дуже цікавий та творчий процес, якщо є розуміння технічної сторони. Мабуть, це можна порівняти не з полотном, а з гончарною справою, або зі схожими ремеслами спершу будується основна форма предмету (технічна сторона), а далі вже творча, наскільки це дозволяє замовник та тематика.

 

Як знаходити замовників? 

У пошуку замовників дуже допомагали знайомства: друзі, просто знайомі з галузі, колишні колеги. Тут мені пощастило, оскільки до цього працював у суміжній сфері й дуже багато замовлень, особливо на початку, отримував від знайомих арт-директорів.

Так я одразу отримав декілька стабільних клієнтів, і мене рекомендували далі, оскільки я завжди намагався робити все на совість. Професійна етика дуже важлива для фрілансера. Навіть якщо справа йшла погано, я не кидав замовлення: міг не спати, не їсти, але виконував роботу. 

Звісно, що траплялися складні клієнти, але завжди десь була й моя помилка: неправильно розрахував термін виконання, не домовився про оплату правок, не зрозумів повний обсяг замовлення. Коли клієнтів не було зовсім, а знайомства закінчилися, я звертався до профільних груп у Facebook — там часто шукають спеціалістів. 

Деякі замовлення брав на таких фрілансерських платформах як Upwork, але там досить складно буває отримати замовлення. Тому якщо у вас є час та натхнення розбиратися в системі пошуку замовників, виводом коштів та складнощах ділових листувань із західними клієнтами на Upwork, то вас чекає досить хороша винагорода за старання: деякі замовлення спокійно можуть сягати тисячі доларів за декілька тижнів вашої роботи.

 

Скільки може заробляти Junior-спеціаліст, а скільки досвідчений?

Зарплатне питання дуже складне, і я не зможу відповісти на нього якось однозначно. Річ у тім, що розподіл Junior-Middle-Senior зараз від компанії до компанії дуже різний: натрапляв на безліч вакансій, де хочуть “джуна”, але вимоги як на “мідла”, або навіть вище. Чи хочуть взагалі не 3D-художника, а 3D Generalist (робота з анімацією та ін. ширший спектр завдань і навичок), але пишуть, що це все ще Junior 3D-художник. 

В середньому спеціаліст рівня Junior може мати від 300 у.е. і до 1200 у.е., заробітна плата спеціаліста рівня Middle може легко перевищувати 2500 у.е., а Senior 3000 у.е. +. 

Усе залежить від компанії та її продукту. Звісно, що крупна аутсорс-компанія, яка працює із західними замовниками, буде платити більше, ніж невелика інді-студія (компанія, незалежна від фінансової підтримки великих видавців) зі своїм власним проєктом та невеличкими аутсорс-халтурками.

 

У чому складність роботи 3D-художника?

Продукт 3D-художника — це результат технічної та художньої складових, а також менеджменту часу. Усім потрібен продукт, який можна отримати у визначений термін, в конкретній якості, за чітким технічним завданням. Найчастіше складність полягає в тому, щоб вибрати оптимальний шлях роботи, так званий pipeline роботи — процес підготовки, розробки проекту.

Нікому не буде потрібен спеціаліст, який робить шикарний продукт, але з часом навіть не зможе повторити стилістику. Ти постійно маєш вдосконалюватися. 

Індустрія дуже динамічна: з’являються нові програми, нові технології, які спрощують та прискорюють роботу, і їх потрібно постійно освоювати. Це безперервний процес. Потрібно тримати руку на “пульсі” та шукати нові можливості. Це найскладніше, але й найцікавіше.

 

Де шукати натхнення?

Мені не особливо доводиться його шукати за мене це роблять мої колеги, 2D-художники 🙂 

В інтернеті купа робіт персонажів, фантастичної техніки тощо, які б можна було взяти в роботу й почати створювати моделі. 

Хоча, напевне, мене надихає знову братися за роботу – саме вивчення нових процесів та програм. Дуже цікаво придумати у своїй голові новий процес, який спрощує твою роботу, а потім втілити його на практиці, освоїти навички, знайти всі баги, які з ним пов’язані.

 

Покажіть ваші роботи, це так цікаво! 

Ось деякі роботи, які я виконав під час проходження онлайн-курсів. 

Ще покажу мої персональні проєкти.

А ось це мо ї персональні ілюстрації на базі 3D-графіки.

І наостанок мої роботи для 3D-принту для студії StatueMadness.

            

Вітольде, поділіться порадами з бажаючими почати кар’єру 3D-художника?

Junior-спеціалістам 3D-моделювання не рекомендується моделювати щось “з голови” — так ви втратите час на розв’язання художніх-естетичних питань, замість того, щоб робити свою роботу. 

Наше завдання втілювати чиюсь фантазію на папері в реальність, хоч і цифрову. Образи, кольори, форми все це вже вирішено в готовому концепті. Але й ніхто не відбирає у вас можливості дофантазувати, або доповнити модель плаский малюнок буде мати неточності, які доведеться опрацьовувати, щоб модель “спрацювала”, підібрати матеріали й таке інше. Місця для фантазії також вистачає.

Також, найкраще, що ви можете зробити для свого навчання знайти ментора. Дуже багато підводних каменів, про які ви можете навіть не здогадуватися: як краще поєднувати роботу одразу в декількох програмах, що краще робити в одній, а що в інший, баги\глюки тощо. Це все неможливо вмістити ні в онлайн-курсах, ні навіть в очних ви просто будете зіштовхуватися з тим, що щось не працює або працює не так, і краще за все, щоб у вас була людина, до якої ви б могли звернутися про допомогу. Була реальна ситуація, коли баг в програмі заблокував роботу майже на день, і все, що треба було зробити це просто скинути налаштування та почати нову сцену. І таких ситуацій може виникати на шляху дуже багато. 

Розмовляла Галина Гоцалюк.

Читайте гарячі новини та цікаві статті про тренди, бізнес та маркетинг на нашій сторінці в Facebook і LinkedIn, отримуйте миттєву доставку нових статей в Telegram, підписуйтеся на нашу щотижневу email-розсилку та читайте наш серйозний Instagram та Instagram-журнал коміксів про маркетинг, digital-маркетинг, PR, рекламу, HR та бізнес.

Читати більше: